Aku
mempunyai seorang sahabat yang aku hormati; yang mempunyai banyak pengalaman
dalam mendidik anak bangsa. Pengalamannya mendidik meliputi dari mula anak kita
ke sekolah di darjah satu sehingga beliau mengajar di Institut Pendidikan Guru
yang menghasilkan bakal guru-guru pula, malah beliau juga adalah seorang
penulis, pengarang dan berkemahiran dalam bidang
grafik.
Aku
menghormatinya kerana konsep yang digunapakai dalam menerapkan ‘keterbukaan’nya
agar anak bangsa berupaya menggunakan akal fikiran dengan lebih matang;
bukan sahaja dalam menjalankan tugas, malah dalam mengharungi kehidupan mereka
yang mendatang.
Katanya: “Aku boleh `bantai’
murid dan murid juga aku benarkan `membantai’ aku sekiranya tidak
bersetuju. Syaratnya, ada alasan yang kukuh
dan jitu”. Itulah guru dan sahabatku yang bernama Zulkifli
Abu, anak kampung dari Pelegong, orang Nogori.
Konsep keterbukaan inilah yang berupaya
menjana bangsa yang bertamadun dengan mengasah murid untuk belajar menggunakan alam
fikirannya sebaik mungkin dan perkara yang sama telah difirmankan bahawa mereka
yang tidak menggunakan akal fikirannya adalah seperti binatang dan pada ayat
yang lain telah difirmankan pada kita manusia dalam surah Al-Anbyia’ ayat 67;
21:67
Offin
lakum walima ta’udoona min dooni Allahi afala taAAqiloon
"Adoiiii!!!!
kamu dan apa yang kamu taati dari selain Allah! Mengapa kamu tidak menggunakan
akal fikiran?"
Dalam kita mencari pegangan diri, harus kita
mulakan dengan otak kita dan kemudian akal fikiran sebelum mendalami kepada
akal budi. Begitulah kita manusia harus belajar dari bawah, bertatih kemudian
berjalan lalu berlari sekiranya mahu.
Bila kita mahu memahami sesuatu perkara
terutamanya soal berkaitan Islam, soal apa yang sebenarnya hendak disampaikan
oleh Nabi, soal apa yang dimaksudkan dalam mushaf Al-Quran, para ulama
seharusnya mempunyai sikap yang terbuka dan memikirkan mengapa dalam Islam
sendiri terdapat `kasta’ seperti Sunni, Syiah, Wahabi dan sebagainya. Setiap `kasta’
akan mengatakan merekalah yang benar dan merekalah berhak masuk syurga.
Benarkah demikian?
Kalau kita berbeza pendapat, walaupun telah
diberikan hujah, namun yang sering dilemparkan adalah: “Kau ni dah sesat ni”.
Apakah ulama telah diberi ‘mandat’ oleh Tuhan untuk menghukum orang lain sesat?
Semua yang beragama terutamanya Islam percaya Tuhan itu Esa. Kita yang Muslim
merujuk kepada Al-Quran sebagai panduan, cuma bezanya antara kita adalah
bagaimana fahaman kita terhadapnya dan adakah kita harus percaya pada sesuatu
pendapat sahaja? Maka kita harus renungkan, gunakan akal fikiran, jangan terus
resapkan apa orang lain kata dengan sewenang-wenangnya, fikir dahulu!!!
Barangkali ini lah sebabnya `ulama’ tidak mahu berkawan
denganku kerana aku mempunyai konsep menerima hujah-hujah yang diberikan untuk
direnungkan dahulu sebelum kita guna pakai sesuatu fahaman, bersesuaian dengan
firman Allah dalam surah Az-Zumar ayat 18:
39:18
Allatheena
yastamiAAoona alqawlafayattabiAAoona ahsanahu ola-ika allatheenahadahumu Allahu
waola-ika hum oloo al-albab
Yang
berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka
memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya, mereka itulah orang-orang yang
diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal
sempurna.
Tahniah dan terima kasih cikgu Zul kerana
telah berusaha menerapkan konsep yang sedemikian, semoga Allah memberi
hidayahnya.
Wallahualam.
Oleh:
Nazarudin Hashim
Tiada ulasan:
Catat Ulasan